Jaartal:

In opdracht van gemeente Utrecht

Project omschrijving:
Beeld voor het Vechtzoompark in Utrecht Overvecht
Naar aanleiding van een reis naar Sicilië ontstond “Maria Planeta” een aantal gestapelde stenen met daar overheen een golvende band van rode klei. Dit als beeldende vertaling voor wat voor van Kooten Niekerk Sicilië betekende: een verzameling letterlijk en figuurlijke rudimenten van verschillende culturen, overlapt op de plek waar deze rudimenten nu althans geografisch verenigd zijn als een golvend landschap waar de kleur van de rode aarde overheerst.

Voor de situatie in het Vechtzoompark ging van Kooten Niekerk  uit van boven omschreven beeld. Het gewelfde karakter van het park gaf hem daartoe aanleiding Omdat de locatie relatief hooggelegen is vond hij dat zijn beeld een horizontaal karakter moest hebben. Het beeld manifesteert zich als een berg op een berg maar is van dichtbij fascinerend door details als de huid van de steen en de structuur en het patina van het brons.